/db Scania-Vabiksien ohjaamot

Kirjoittaja Aihe: Scania-Vabiksien ohjaamot  (Luettu 12548 kertaa)

Mikko V.

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Scania-Vabiksien ohjaamot
« : 01.08.08 - klo:18:25 »
Kuinkahan yleisiä ovat Suomenmaassa BeGe:n täysteräsohjaamot, jotka ovat malliltansa puurunkohyttejä vastaavia. Useampi harrastaja on tingannut, että ensimmäinen Scanian täysteräsohjaamo oli vasta vuosimallista -66 eteenpäin valmistuksessa ollut kiinteällä rintapellillä varustettu malli.
Itselläni on 2kpl L-76.sia vm:1964 ja 1965, joissa on kummassakin täysteräshytit (tehtaan asentamat) ainoat puuosat kyseisissä kabiineissa  ovat kapeat vaneriviilut hytin yläkarmeissa kattoverhoilun kiinnitystä varten.
Kumpikin autoistani on Ruotsista Norbottenin alueelta peräisin olevia entisiä tienhoitoautoja.

Olikohan kyseinen normaalia paremmin eristetty ja lisälämmityksellä varustettu koppi joku Vägverketin (sikäläinen tielaitos) tilausehto, vai oliko se saatavilla muihinkin autoihin tehdastoimituksena?
Mercedes-Benz LA-312/42
Scania-Vabis L76 x2
Mercedes-Benz LP-913

Tapsa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Scania-Vabiksien ohjaamot
« Vastaus #1 : 12.10.08 - klo:15:20 »
En tiedä että onko olleet kovinkaan yleiset ,mutta tämä sinun kysymyksesi herätti minussa kiinostuksen siittä että onko myös Scania-Vabiksiin ja yleensä muihin menneiden aikojen kuormureihin saatavissa mahdollisesti näitä vastaavanlaisia rakenne kortteja/piirustuksia joista saiai mainiosti selville harrastepelinsä teknisiä puolia.Valitettavaa että tämä Vanajien rakennekorttien/piirusten myötä on tullut väärinkäsityksiä/mielipahaa ,ymmärrän että tulevasta kirjasta vellova keskustelu on saattanut asettaa kirjantekijöille tietynlaista painetta ja näin on tunteenpurkauksia päässyt julki ikävässä mielessä.Mutta varsinaiseen asiaan palatakseni ,niin tuo kantakortti vai mikä se nyt sitten viralliselta nimeltään onkin  niin on mainio asia ja olisi todella upeaa että myös muihin automerkkeihin olisi saatavilla näitä .Kannattaa tiedustella Ruotsista paikallisilta Scania-Vabis ja Volvo kerhoilta sillä he tuntuvat olevan melko ulospäin suuntautuvia harrastajia  vaikka kerhot ovat jäsenmäärältään suuria niin  tiedostus näkyy pelaavan myös jäsenistön kalusto luetteloinnissa.Olisiko meillä Suomalaislla opeteltavaa (sitä ulospäin suuntautumista) vielä ennen kuin  "kattoseuran"sisällä ruvettaisi jaottelemaan näitä merkkikerhoja?Kumman hiljaista on ollut Wanhat Sisut ja Vanajat merkkikerhon tiedoitukset/yleesäkään olemassa olostaan (vai onko sitä enään) siis sitä "virallista" kerhoa. ;)

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scania-Vabiksien ohjaamot
« Vastaus #2 : 12.10.08 - klo:21:01 »
Onko ruotsalaisella Scania kerholla omat nettisivut tms. En ole sellaisiin törmännyt, vaikka netistä monenlaista olen löytänytkin.

Jallu

  • Vieras
Vs: Scania-Vabiksien ohjaamot
« Vastaus #3 : 14.10.08 - klo:10:57 »
Olisiko meillä Suomalaislla opeteltavaa (sitä ulospäin suuntautumista) vielä ennen kuin  "kattoseuran"sisällä ruvettaisi jaottelemaan näitä merkkikerhoja?Kumman hiljaista on ollut Wanhat Sisut ja Vanajat merkkikerhon tiedoitukset/yleesäkään olemassa olostaan (vai onko sitä enään) siis sitä "virallista" kerhoa. ;)

No, järjestihän tuo kuitenkin keväällä Hämeenlinnassa Vanajien kokoontumisajon ja kuorma-autohistoriallisen seminaarin. Ja nettisivuille päivittyy jatkuvasti uusia kuvia. Kaukana kuolleesta, sanoisin.

t. Jallu

Tapsa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Scania-Vabiksien ohjaamot
« Vastaus #4 : 14.10.08 - klo:11:42 »
Tosiaan joo, itse olin siinä luulossa että se oli Veteraani kuorma-autoseuran järjestämä , mutta hyvä niin että elämää on.

KMT

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Scania-Vabiksien ohjaamot
« Vastaus #5 : 14.10.08 - klo:19:25 »
Scania-Vabis merkki kerho ei ole olemassa, ei ainakaan Ruotsissa. Mutta tästä on mahdollista löytää merkkistä jotain tietoja             " www.veteranlastbilar.se"
För den som registrerar sig finns det möjlighet att läsa mera under rubriken "Verkstäder"

Hyttejä mitä on käytetty S-V autoissa on mm Be-Ge, GN (Nyström), Floby, Lönnberg........
Vasta 60-luvun puolessa välissä Scania-Vabis valmisti hytit itse (paitsi LB 76 ), mutta oli vielä mahdöllista osta auto ilman hytti jos ostaja haluasi käyttää Be-Ge tai Floby hytti, vasta ~1970 se mahdollisuus jäi pois.

Jallu

  • Vieras
Vs: Scania-Vabiksien ohjaamot
« Vastaus #6 : 15.10.08 - klo:14:41 »
Tosiaan joo, itse olin siinä luulossa että se oli Veteraani kuorma-autoseuran järjestämä , mutta hyvä niin että elämää on.

Vetkun tietysti siinä mielessä, että ko. merkkikerho on osa Vetkua. Mutta toiminta ei ole mitenkään hiipunut. Kerhon toiminta-ajatuksenahan on ennen kaikkea toimia Sisu- ja Vanajaharrastajien yhdyssiteenä.

t. Jallu

Mikko V.

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Scania-Vabiksien ohjaamot
« Vastaus #7 : 30.10.08 - klo:11:39 »
Kiitoksia vastauksista. TMT:n linkistä löytyi paljon selventäviä kuvia projektia varten. Ehkäpä tuo meänki Vabis vielä joskus liikkuu taas omin voimin
Mercedes-Benz LA-312/42
Scania-Vabis L76 x2
Mercedes-Benz LP-913

Pekka Kiiskilä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Scania-Vabiksien ohjaamot
« Vastaus #8 : 05.02.10 - klo:19:10 »
Kiitoksia vastauksista. TMT:n linkistä löytyi paljon selventäviä kuvia projektia varten. Ehkäpä tuo meänki Vabis vielä joskus liikkuu taas omin voimin

Anteksi että en osa kirjotta suomennkieltä nin hyvin minä on asunut ruotsisa 40mentä vuota

Minä on rakentanut yksi scania Ls 71 Regent 1956 vuoden malli ja olen rakentamassa Scania L51 1959 vuoden mallia nin ne kummatki on valmina kesälle,

Kumasa autosa om BG hytti mutta nisä om pu hytti ja pelti pälä,

Sinun auton on osat helpomin löutä eri pajkoista,
Pekka Ruotsista.

telipyörä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Scania-Vabiksien ohjaamot
« Vastaus #9 : 13.02.10 - klo:23:50 »
Terve Pekka!
Missäpäin rakentelet Scanioita?
Liikun paljon Ruotsissa ja L/LS71 Regent kiinnostaa erityisesti minua. Olisi mukava nähdä tällainen.
Tiedän kyllä varaosa L71 ja L61 -autoja tässä lähellä, Råneåssa.
Jouni Hentilä, Tornio P.0405112787