/db volvon perävälitykset

Kirjoittaja Aihe: volvon perävälitykset  (Luettu 10221 kertaa)

beetu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
volvon perävälitykset
« : 19.09.08 - klo:09:32 »
oliskohan täällä kellään tietoa volvon perävälityksistä,itsellä on -59 starkki jossa kaksinopeuksinen perä mutta aika tiheä perä huiput on siinä 65-70 ja silloin on jo meteliä riittävästi,eli mitä periä on volvoon saanut tuohon aikaan?

kilpan

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 94
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #1 : 19.09.08 - klo:11:00 »
En tiedä mikä tyyppi autossasi on, mutta suoraan kysymykseen epäsuora vastaus. Eli F83/84/85 ohjekirjoista löytyi seuraavia arvoja eri EATON perätyypeille:

-typ13800  5,83:1/8,11:1
-typ16600  6,17:1/8,58:1
-typ18800  6,14:1/8,38:1
-typ18800 vaihtoehto2 5,57:1/7,60:1

Omassa F83:ssa on tuo Eaton typ 13800 ja huiput 90km/h luokkaa sopivaan rotkoon...

beetu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #2 : 19.09.08 - klo:11:49 »
lisätään tuohon että auto on volvo stark 375 eli diesel vm-59,ei sillä silti olis tarkotus hurjastella vaikka vähän harvemman perän löytäis, kyllä 70km/h riitäis kun sais vähän nuita kierroksia putomaan ja samalla polttoaineen kulutusta.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #3 : 20.09.08 - klo:08:14 »
Tuttava rakensi yhden kahdesta VOLVO 375 -60 ja -63 varaosa-autosta.perät olivat aivan erikokoiset (EATON)it!.uudempaa ei voinut käyttää kun vetoakselit oli myyty ja vanhemman boorit ja akseli oli liian ohut,muistan kerrotun?.Auto on nykyään Hyvinkäällä.Samoin jarrut olivat paljon suuremmat,suuremman etuliinat kävi -60 taakke!.molemmat navat oli silti 6-pulttisella pyörän kiinityksellä.Suurin EATON mitä tiedän on joku TYPE 22400 LB (eng mitta "naulanvoima?)10600KG.Suurempiakin on kuulemma 17TN kestäviä?.
« Viimeksi muokattu: 20.09.08 - klo:20:59 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

beetu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #4 : 20.09.08 - klo:19:03 »
nyt kävin tuolla auton alla tutkailemassa tuota perää ja kyllä se eaton on tyyppiä en löytäny mutta välitykset 7,17:1 / 9,97:1 . tänään selvis myös että siihen on saanut kaksinopeuksisena 6,17:1 / 8,58:1 sekä standardina 5,86:1 ja 6,67:1.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #5 : 20.09.08 - klo:20:57 »
Mulla on tossa keksinnössä EATON 20600 ja 5,57 ja laskettu ja "ACW truck "Australia ilmoittama huippunopeusa 2800r/m on siinä 97km/h 10.00-20" pyörillä.
Eiköhän tää ollu tässä?

kilpan

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 94
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #6 : 20.09.08 - klo:22:48 »
Niin tosiaan... Onhan tuolla rengaskoolla aika iso merkitys, mulla on tossa 7,50-20" renkaat...

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #7 : 22.09.08 - klo:07:24 »
Kauppailin tossa VETKU-myynti palstalla vanhaa 1991? vilmattua videoita DVDnä  tollaisella VOLVO L375  1960 ajelua ja katsoin itsekin sen pitkästä aikaa ja on tosiaan 70km/h kovasti kierroksia.Jos löytäisit jostain vanhemman VOLVO bensa ? perän jossa olis 8,25-20" renkaat olleet vois olla? nopeampi välitys .Koska kehä on pienempi!
« Viimeksi muokattu: 22.09.08 - klo:07:26 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

beetu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #8 : 22.09.08 - klo:18:18 »
 mulla on myös 8,25-20 renkaat tuossa,en tiedä mitenkähän olis tuon ikäisissä linja-autoissa, mittasin tuota perämurikkaa että se on noin 45cm halkaisija ja 12 pultilla kiinni takasillassa,joku varmaan osaa laskea paljonko se vaikutta kierroksiin jos löytyis tuo toinen saatavana ollut kaksinopeuksinen perä 6,17/8.58 nyt(7,17/9,97)   

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #9 : 23.09.08 - klo:06:12 »
UUsi Autokirja 1961 kertoo L-375 tuplaperiksi 6,67/5,86,se 5,86 olis jo jotain! 10,00 renkaan vierintäkehällä 3,28m.Se voi olla jo se isokokoisempi?koko banjo!, 495 saa 5,43/7,39 mutta se on varmana liian suurikokoinen.Se olis varmaan jo 90km/ 3000rpm ja 8,25 renkailla?.Täytyis olla joku pikkupyöräisen VOLVOn välitys(F 81-83??) ja laittaa suuremmat pyörät.onkohan se EATON edes F81ssä?.Vois kannattaa ruottista kysellä sitä EATON 13000 5,86:1 välitystä.Mun tarvis saada pieneen BEDFORDiin J2 bensakoneen välitys  5,43:1 yhteen.Jos jossain olis sellainen traktorikärryksi tehty missä on olllut uutena 7,50-16" renkaat,siinä olis ollut se!
« Viimeksi muokattu: 23.09.08 - klo:06:20 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

beetu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #10 : 23.09.08 - klo:08:58 »
minkälainen bedfortti sulla on? mulla on -61 mallin J3LC2  kutosen bensa koneella, 8,25-16 renkailla ,rappukipillä,museorekisterissä . 

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: volvon perävälitykset
« Vastaus #11 : 23.09.08 - klo:10:34 »
Korjaan väärää muistikuvaani,tarkistin rakentajalta,se 1963 VOLVO 475 perä oli eri levyiselle rungolle ja ei käynyt kokonaisena 1960 VOLVO 375seen!.Toinen BEDFORD   on TK -70L aika hyvä,ei museo kats, 4 kone 4-v,kulkee 80km/h,pitäis saada harva perä.Toinen 1967 KM iso petteri 145HV jota hitsaillaan vielä
« Viimeksi muokattu: 24.09.08 - klo:05:49 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?