/db Scania 80

Kirjoittaja Aihe: Scania 80  (Luettu 30557 kertaa)

rekkamies

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Scania 80
« Vastaus #15 : 03.12.08 - klo:20:11 »
No niin! Vehjes on pihassa mutta en ole vielä ehtinyt näpsimään kuvia! Ja tämä nettikin takkuillut...
Penkit taitaa olla henkilöautosta! Tarkemmin ja rauhassa kattellessa kyllä löytyi jo hytistäkin aikas lailla tekemistä!
Katkasijat on vähän miten sattuu (tekstiselitteet ei oikein täsmää) mutta mikä hienoa kaikki ovat samanmoisia.
Lämmönsäätimen vivut puuttuvat vallan (vaijerin päät näkyy kun raoista tiirailee)
Lämpö-ja polttoainemittarit pimeenä...lisätty erillinen lämpömittari onneksi ei ole upotettu! Jospa huomenna
saisin kuvia komistuksesta.

rekkamies

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Scania 80
« Vastaus #16 : 03.12.08 - klo:20:15 »
Onkos kellään muuten vinkkejä tuohon puolittajaan vai mikä lienee...
On "poistettu käytöstä". En ole paremmin tutkinut mutta vaikuttaa että olis vaan teipattu nappi isolle puolelle!
Sanoivat että siinä on jotain vikaa.
Voiko tommoset oikeesti hajota vai liekö vain tuon "puolittajan" paine-ilma puolessa jotakin häikkää...
Onko tullut tämmöstä kellekkään vastaan? Toimiiko tuo puhtaasti paine-ilmalla vai onko siihen sotkettu
sähköäkin?

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scania 80
« Vastaus #17 : 03.12.08 - klo:21:14 »
http://www.nettikone.com/707615

Löytyisköhän tuolta puuttuvia osia projektiisi.

rekkamies

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Scania 80
« Vastaus #18 : 04.12.08 - klo:17:06 »
No tuoltahan minä osia kyselen! Tattista vaan :) Näytti ihan kuin nokassa olis lukenut   81?
Eikä ole kaukanakaan tuo Parkano. Mittarissa taitaa olla se 90 maksimi...
Huomiselle on varattu katsastus-aika! Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Lähren tästä räpsimään kuvia ja irrotan nuo huomiovalot kun eivät sammu ajovalot kytkettäessä.

rekkamies

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Scania 80
« Vastaus #19 : 05.12.08 - klo:21:58 »
Läpi meni! Pikkusen oli pieniä huomautuksia mutta ei kirjattu muuta kuin kardaanin-tukilaakeri.
On vaihdettava ens katastukseen.
Ylemmät jousen lehdet takana on kans jo kuluneet liikaa. Mitähän tommosten lehtien vaihdatus maksaa vai
onko paha tehrä ite?

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scania 80
« Vastaus #20 : 06.12.08 - klo:09:15 »
Joo LBS 110 käsijarruventtiilihän se siinä, ja nuo nupit on saman auton sähkökatkaisijoiden vetonuppeja, lämmityslaitteen nupit on aivan erimallisia. Löytyykös keltään tuollaista harmaata vaihdekepin nuppia.

rekkamies

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Scania 80
« Vastaus #21 : 07.12.08 - klo:10:12 »
No nyt näitä kuvia olis muutama
http://kuvablogi.com/blog/19760/
Toivotaan että toimii näin!

rekkamies

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Scania 80
« Vastaus #22 : 07.12.08 - klo:15:18 »
Eilen tuli kipattua tuo hytti... Aikas homma! Pisti nuo vaihtolavalaitteiden vivustot hieman hanttiin!
Ne on rakennettu sillai että ne joutuu irrottaan semmosilla sokilla...käsi hytin takana olevasta reiästä sisään
ja käsikopelolta irti ja takas! Ei mitenkään helppo juttu, montulla vois onnistua alapuolelta kropuaan.

Sieltä sitten paljastui turbo! Taitaa olla aikas hengetön jo kylläkin....mutta mitenkäs onko noita ollut turbollisia?
Joudunko tuon poistaan jos mielin museoon?

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scania 80
« Vastaus #23 : 07.12.08 - klo:15:58 »
Nuo istuimet on jostain henkilöautosta. Jos malli on LB 80 S siinä on turbo alunperinkin jos S puuttuu mallimerkinnästä silloin ei.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scania 80
« Vastaus #24 : 07.12.08 - klo:18:30 »
http://www.mellistruckpics.com/Broschyrer/LB85/LB85.htm
Tuolla näkys ne oikeat ja alkuperäiset istuimet. Minusta tuo T.S:n kuva on nokkamallista tai sitten vanhemmasta vuosimallista.
Tuo apumiehen penkki saattais olla Ford Orion tai Escort Ghia mallista vuodelta n. 85-90 tuo kuskinpuoleinen on todennäköisesti jostain japanilaisesta, koska en sitä tunnista. Volvosta tuo ei ole.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scania 80
« Vastaus #25 : 07.12.08 - klo:21:31 »
Mielenkiintoista, 78 painetussa kirjassa istuimet näyttä ihan erilaiselta, niin BeGe kuin Bostrom. 71 ja 74 kirjan penkki näyttää verhoilua lukuunottamatta jokseenkin samalta kuin tuo Volvon penkki. Yritin laittaa kuvan alkuperäisestä istuimesta, mutta eipä onnistunut.

rekkamies

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Scania 80
« Vastaus #26 : 08.12.08 - klo:17:28 »
No Super:han tuossa nokassa lukee...en ole kyllä tyyppiä huomannut papereista kattoa!
Mutta voisin kuvitella että on alkuperänen.

Eilen tuossa hieman tongin tuota puolittajaa ja löyty semmonen että oli poistettu
joku vaijerinpätkä tai tanko kytkimeltä venttiilille joka ohjaa paineilmaa puolittajaa kohti.

Pistin siihen rautalangasta pätkän väliin ja heti löytyi ainaskin yksi putkivuoto sieltä puolittajan läheltä!
Oli aikas pieni reikä! Jouduin jonkun aikaa katteleen että mistä vuotaa. Tiedä sitten voisko tuo olla syypää
puolittajan käytöstä poistoon?! Voihan sieltä vielä muutakin löytyä.

Onkos kellään tietoa minkämoinen siihen (kytkimen käyttämän venttiilin) väliin kuuluu?
Se sijaitsee siellä repsikan puolella ihan kopin takana...Onko se nyt sitten kytkimen työ-sylinteri siinä heti takana?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Scania 80
« Vastaus #27 : 08.12.08 - klo:18:23 »
Kato että puolittajassa on öljyt!,GS760 eri proput puolittajaosasaa kuin päälaatikossa!.kardaanin lähdön vieressä Eroaa siinä LBS 110stä.Joku kertoi kangasalalla kesällä että ei toiminut kun ei ollut auton elinikänä Tee Se Itsemiehet osattu vaihtaa öljyä!.Olen kuullut sen myös jo 1970-l,ja nyt muisti alkaa palailla pätkittäin!.ebay huutokauppa sivuilla on BOSTRÖM VIKING 300 traktorinistuin!,niitä lienee uusia IKH tms ,Farmilaite yms.käsinojat vaan pois! P.S. GOOGLElla saa näkyy oleen uusia myynnissä keinonahkaverhoilulla Australiassa!.kauheen näköisiä!Suostuukohan siellä joku Rahtari vielä istuun tollaiseen?.No mikäs jos vapaallakin ratsastelee Kengurulla!
« Viimeksi muokattu: 08.12.08 - klo:18:59 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scania 80
« Vastaus #28 : 08.12.08 - klo:18:30 »
Joo noissa vanhemmissa just super teksti tarkoitti turboahdettua konetta. Tuohon puolittaja asiaan TS ehtikin vastata jo kun tätä kirjoitan. Vielä noista penkeistä, niitä kun on vaihdeltu ja muokattu vaikka miten aikojen kuluessa, niin tuskinpa niihin kukaan takertuu, kunhan ovat joku niistä vaihtoehdoista mitä sillä aikakaudella on ollut tarjolla.

rekkamies

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Scania 80
« Vastaus #29 : 09.12.08 - klo:17:14 »
Käyköös noihin ihan tavallinen laatikkoöljy?
Nyt täytys lähtee vaihtaan p-ilmaputki ehjään.
Perkule ja kamerakin veti pimeeks! Onneksi kerkesin edes muutaman kuvan näpsiin.

Toi omistajan-kirja kertoo että "GS 750-laatikkoon on täytettävä jokunen litra öljyä aukon(4) kautta ennen kuin
täytetään aukon (2) kautta." Aukko 2 on samalla pinnantarkistus-roppu.
Mitähän tuo jokunen litra meinaa? Mutta kuitenkin on ilmeisesti samaa öljytilaa?
Tosin tyhjennys-roppuja on kaksi? Olisko nää kuiteskin kaksi eri öljytilaa?
« Viimeksi muokattu: 09.12.08 - klo:17:42 kirjoittanut rekkamies »