/db Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?

Kirjoittaja Aihe: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?  (Luettu 13506 kertaa)

jusa82

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« : 21.12.08 - klo:16:06 »
Terve!

Olin tänään ostomielessä katsomassa entistä puolustusvoimien kontio-sisua vm. 1974. Auto oli pelleiltään ja yleisilmeeltään varsin hyvä. Samoin teknisestikään ei puutteita ollut kuin se, että autossa ei toiminut kuin vaihteista pieni puoli. Eli vaihdekepistä valitsimesta ei tapahtunut mitään. Ei edes yrittänyt vaihtaa aluetta.

Käsittääkseni tuo välitys on kontioissa perässä, vai? Ideana olisi entisöidä museokuntoon tuommoinen kotimainen tekele kahden museoajoneuvon (henkilöauto) rinnalle.

Saako alueen vaihdettua mekaanisesti vaihteenvaihtajasta isommalle alueelle? Tosin noista Kalkun varikon kaupan autoista saattaa napavälitykset olla purettu poiskin ennen myyntiä mutta vaihteet (pieni puoli) kytkeytyivät ja toimivat moitteetta muuten.

Jos joku viitsisi viestiin vastata, hyvää joulua toivottaen Jussi Ahopelto, jussi.ahopelto@luukku.com

jusa82

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #1 : 21.12.08 - klo:16:40 »
No, jos termistö on hiukan hukassa niin eipä tuo juurikaan haittaa. Tärkein kysymys kuitenkin on, että onko kyseessä oletettavasti sähkövika vai jokin "suurempi"? Perä ei muuten oireillut ajossa väljyydellään tai ylimääräisillä jurinoilla.

No, vastaus se on VASTAUSKIN, vai mitä ;)

No joo, sitä vielä, että minkäköhän hintaiset varaosat / niiden saatavuus kontio-sisuun on, tässä olisi hieman listaa:

-Lämppärin moottori
-vilkut / ajovalot
-jarruosat

jusa82

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #2 : 21.12.08 - klo:17:22 »
Kyllä, hintataso on kyllä tiedossa suurin piirtein mitä ka:n varaosat maksaa. Renkaathan noissa ovat hyvin arvokkaita näin esimerkkinä. No, katsotaan jaksanko hieroa kauppoja tuosta autosta enää, henkilöautopuolella tulin aikoinani siihen käsitykseen, että halvempi on ostaa kokonaisia autoja kuin yksittäisiä varaosia. Ja olen edelleen siinä käsityksessä.

kilpan

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 94
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #3 : 21.12.08 - klo:18:39 »
Renkaat taitaa olla tänä päivänä halvimmasta päästä kuorma-auton osia, esim. 10x20" noin 200e/kpl. Omaan Volvoon olen etsinyt vilkunpohjaa keväästä asti, tähän mennessä olen löytänyt vain yhden kokonaisen auton, jossa ei ollut moista osaa, vaan tuli se silti ostettua... ;D

jusa82

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #4 : 21.12.08 - klo:18:48 »
no, onhan se 200 e jonkinmoinen summa renkaasta / kpl, jos auton hankintahinta pyörii siinä 2000 - 3000 euron kinkamilla. Näin kokonaisuutena ajatellen, jos laittaa kaikki renkaat uusiksi.

Katsotaan nyt, jos hieroisi kauppaa vielä em. autosta, tosin tuo vaihteiden toimimattomuus häiritsee ostopäätöstä ainakin riittävästi. Pitää selvitellä vähän asioita muutaman asiasta perehtyneen kanssa...

Ja vilkkuihin sun muihin liittyen, niin kyseisessä autossa pisteosat tallella, pl. vetokita. Tuskinpa mr auto semmoista tarvitseekaan.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #5 : 21.12.08 - klo:19:55 »
Onko nuo renkaiden hinnat uusien? Ja mistä tuohon hintaan saa? Noita rengaskuluja kun vertaa isoon moottoripyörään, niin ei tunnu enää kalliilta.

Mielestäni jos kuorma-auto maksaa muutaman tonnin ei ole kovin realistista odottaa sen olevan virheetön.

jusa82

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #6 : 21.12.08 - klo:20:19 »
No, sisuissa on yksinkertaiset jarrut. Käsittääkseni jarruja saa säätää ihan lakisääteisestikin itse (lue: mikäli sisun ostan, korjaan ne itse alusta loppuun).

Valoja, tai niiden kromikehyksiä on nuo romuttamot / muut ladonseinämät täynnä, pitää vain silmänsä auki.

Lampun kromiosien hinta on siinä 2 e / postimerkin kokoinen alue uudelleen kromattuna. Palaisiko siihen nyt sitten vaikka 100 e.

Tottakai lava pitää vaneroida uudestaan, mistäs puutavara? No, huutokaupoistahan se on jo huudettuna valmiiksi. Sahateollisuus haukkaa p***aa oikein kunnolla lähiaikoina.

Pisteosia olen tässä kerännyt jo muutaman vuoden, odottelen tässä vain, että tulee oikeanlainen aihio mistä rakentaa.

Todellisuudessahan kuorma-auto on, mikäli se on pelleilltään, pisteosiltaan ja tekniikaltaan on kunnossa on helpompi entisöidä kuin esim. vanhempi henkilöauto, jossa kori on esim. koputeltu puukehikon päälle. Esim. jokin ponttooni mersu tai vastaavasti uudempi siipimersu, jonka puskureiden kromit maksaa saman verran kuin kaksi akseliseen kuorma-autoon taka-akselin renkaat töineen.

Tottakai entisöinnissä palaa rahaa, se on selviö. Turha sitä on itkeä, ja kyllä, sen verran olen romujen kanssa pelannut, että 3000:lla eurolla et saa virheetöntä kuorma-autoa, etenkään sisua.

Sisustan verhoiluista, vertaan taas henkilöautopuoleen. Minä saan keinonahkasisustan 50-vuotta verhoilijana toimineelta kaverilta 800 e. Kyseessä siipimersun ns. jenkkisohva tyylinen etu -ja takapenkki. Toki jokin foordin kumimatto voi olla hinnoissaan, en sitä kiellä.

No, asia mitä alunperin tiedustelin niin oli se, että tuo tänään katsomani kontio-sisun perävälitys ei toimi kuin pienellä alueella, eli voiko sillä nyt ajella sitten 50 km / h tai jotakin sen suuntaista. Sitä tiedustelin tässä vain että onko tuo miten korjattavissa tai onko jollakin ollut samantyyppistä vikaa?

M-162

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #7 : 21.12.08 - klo:20:44 »
Epäilisin tuon ikäisestä Sisusta mikäli siinä on oikeasti tuplaperä, niin uskaltaisin veikata että se vaihtaa "puolen" paineilmalla. Melko varmasti.
Ja senhän näkee helposti onko kepissä letkut vai johto hässäkät. En uskoisi että on isokaan vika. Kaverilla esim. oli puolittaja ryytynyt kokonaan kiinni Jyryssä. Purki vain vaihdelaatikon päädystä puolittajan auki ja rasvoi sen hyvin ja toimii, edelleen. Eli, oli vain käytön puute. Tosin voihan olla että jos se peränvaihtaja on rikki, mutta luulisi senkin antavan jotakin muitakin merkkejä jos on täysin sökö.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #8 : 21.12.08 - klo:21:51 »
Kyllä niissä Kontioissa oli nuo peränvaihtajat paineilmalla ja nyt nuo edellä mainitut oireet antaa viitteitä että peränvaihtajan kalvo mennyt puhki Hyvin helppo vaihtaa ja on vaan 10 pultilla tuo kansi kiinni minkä alla tuo kalvo on .En muista nyt mutta jokin kikka oli olemassa millä tuon isonalueen sai ronkslattua päälle mutta tuo kansi oli joka tapauksessa otettava irti ,mutta samallahan sen kalvonkin sitten vaihtaa  ;).

jusa82

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #9 : 21.12.08 - klo:22:06 »
Ok. Näillä tiedoilla lähdetään jatkamaan eteen päin. Kiitoksia. Isäukko puhui, että aikanaan veljiensä kuljetusliikkeessä eri autoja ja merkkejä ajaessaan kävi välillä sisuilla näin. Eli maantielle tultaessa ei toiminutkaan kuin "pieni" puoli. Puhui ohimennen kanssa jostakin kikasta, jolla sen saisi tempaistua päälle. Tosin mainitsi että peruuttaminen oli sitten hieman tarkempaa ja hankalampaa puuhaa....

Mitäs tuommoinen kalvo kustantaa, noin suuruusluokkaa?

M-162

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #10 : 21.12.08 - klo:22:25 »
Ostin itse omaani tasauksen lukolle kalvon, olisiko ollut jotakin 12 euroo. Ei se kallis ole.

jusa82

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #11 : 21.12.08 - klo:23:09 »
Kiitos.

Äsken tuli tarjous verhoilijalta sisun penkkien verhoilusta, tarjous tehtiin siltä pohjalta, että materiaali olisi keinonahka.

200 e. Siis kuskin penkki + apukuskin istuin.

M-162

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #12 : 21.12.08 - klo:23:29 »
Joo o, ei ole mielestäni paha hinta. Mutta jos alkuperäistä haetaan niin ehkä jokin alkuperäistä likimain oleva kangaskin ihan kävisi. Ei kai niissä ole sentään nahka jakkaroita ollut uutena. Tosin ei se mielestäni haittaa jos omistaja sellaiset haluaa laittaa. Mutta museotarkastajissa on varmasti eroja kuten tiedät. Joku voi asiaan puuttua. Mielestäni asia on kuitenkin niin että nykyäänkin muutellaan autoja jo uutena tai viimeistään jos vahinkoja sattuu. Varmasti ennenkin on tehty niin.
Kuten juuri penkit, päälirakenteet, hytit  ym.
Jos vaikka auto kaatuu ja vaihdetaan hytti, tai muuta sellaista.
Nyt jos entisöidään autoja ja vaihdetaan hytti niin se saattaa olla suurikin virhe joidenkin mielestä. Vaikka kaikki tehdään ja muutetaan alkuperäistä vastaavaksi.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #13 : 22.12.08 - klo:16:06 »
Olin n. toissakeväänä tilaisuudessa, jossa mr-tarkastajat luennoi aiheesta, ja tuntui teoriaosan jälkeen, ettei minkäänlaista ajopeliä saa menemään läpi mr-kilpiin. No sitten siirryimme hallin puolelle ja näimme kuinka tarkastus käytännössä suoritetaan.
Kyllä siinä tarkastajilla oli järki mukana, ei vaadittu kohtuuttomuuksia. Siinä sivussa kyselin kuorma-autoihin liittyviä yksityiskohtia ja luennoija joka hetkeä aiemmin tuntui äärimmäisen tiukalta, kertoi heidän olevan hyvin joustavia kuorma-autojen kohdalla.
Ainakin minulle  jäi kuva, että huoli mr-tarkastuksesta on turha. Toisaalta itsellehän harrasteautoja rakennellaan, ja nyt kun seisonta-ajalta d-vero katkeaa niin ei lie ylivoimaista pitää autoa normaali rekisterissäkään.
Eikös mr-pykälissä puhuta ajanhengen mukaisista varusteista yms, se pätee käsittääkseni myös sisustukseen.

jusa82

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Kontio-Sisu, vaihdeongelma(ko)?
« Vastaus #14 : 22.12.08 - klo:17:17 »
Terve.

Tämä vaihdehomma on hieman paisunut tässä keskultellessa, mutta museoajoneuvotarkistus on aika vaihteleva YMPÄRI Suomea.

Ei niin aikaa vastaavat vanteet - hylkäys
Vilkut osin "väärässä" paikassa - hylkäys
Jokin pellin sauma jätetty tekemättä / täytetty kitillä -hylkäys (fiat 600)


Pohojanmaalla taas saa, kuulemma, auton leimaan penkinpäällisillä. Sopii kuulemma ajan henkeen. Näin on leimattu eräs w123 lang mersu.

Turussa leima myös irtoaa vissiinkin turhia mutinoita ihmettelemättä. Jos et ole aikaisemmin autoasi katsastavan museomiehen kanssa jutellut ja tutkinut autoa ENNEN varsinaista leimaa niin kannattaa unohtaa.
Käyttää autoa näytillä vähän ennen leimaa, keskustelee hyvässä yhteisymmärryksessä pääkatsastusmiehen kanssa niin siinä se homma sujuu. Mistään puujumalista ei ole kuitenkaan kyse.

Varsinaisessa katsastuksessa onkin sitten 2 asiantuntijaa arvioimassa autoa....