/db Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä

Kirjoittaja Aihe: Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä  (Luettu 8499 kertaa)

msl

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä
« : 17.08.09 - klo:10:37 »
Ei ole selvinnyt minulle, minkälainen on kierroslukumittarin liitäntä ko. menopeliin. Syöttöpumpun päässä on kyllä vaijeriliitännän paikka, mutta ei siihen käy ainakaan minulla oleva vaijeri normaalilla nelikulmaisella päällä, tai tarkemmin sanoen vaijeri ei pyöri. Liitännässä on paikallaan ns. sokea tulppa. Tarvitaanko siihen joku adapteri vai mikä lienee homman nimi. Varastossani on myös sähköinen mittari, mutta sen anturista en tiedä senkään vertaa. Kojetaulussa oli kyllä ostaessa mittari paikallaan, mutta ei siihen tullut mitään vaijeria. Jos joku tietää asiasta, kiitollisin mielin otan vastaa tiedon murusetkin tällä palstalla tai

p. 0400-225293
Raimo Heikkinen.

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä
« Vastaus #1 : 18.08.09 - klo:10:27 »
Oisko samanlainen idea kuin omassani.

Mulla on valmetin koneessa Minimec pumppu ja siihen vaijerin paikalle tulee VDO:n valmistama anturi.
Anturissa on sovitin mukana joka käy vajeriliitäntään.
Ongelmana on että pumpussa oleva neliskulmainen reikä on kulunut pyöreäksi ja sen vaihtaminen on työlästä.
Hytissä on sitten tavallinen sähköinen mittari. Taitaa löytyä Sisullekin varaosamittari.

Johdotus on helppo anturista kaksi johdinta mittarin liittimiin, kytkentä toimii aina.

msl

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä
« Vastaus #2 : 18.08.09 - klo:19:09 »
Asia on valjennut sikäli, että Eero Laine kertoi tarvittavan vaijerilähtöön kulmavaihteen, joka joka pyörittää mittarivaijeria. Ja vielä oikeaan suuntaan. Kuten arvata saattaa, sitä ei olekaan nuinvain otettavissa, kertoman mukaan hyvällä tuurilla voisi löytyä. Sen jälkeen kysyin asiaa eräästä pitkään toimineesta dieselkorjaamosta ja siellä luvattiin perehtyä asiaan. Tänään hän ilmoitti, että uusia on saatavissa Englannista ja vieläpä sopuhintaan, toimituskaan ei kestä kauan. Joten aion tilata sen piakkoin. Tämä oli täysin väärää tietoa.[/b]
Joskus on joku arvellut, että vaijeri lähtisi jakopäästä ja ilmeisesti tämä on myös mahdollista. Kävin tänään tutustumassa 10/60 Nuhviin ja sieltähän se vaijeri lähti kiekkamittarille jykevän näköisen kulmavaihteen kautta. Ja Vanajassa on jakopäässä komressori/pumppuakselin hammasrattaan kohdalla peitelätkä kolmella pultilla, joiden jako näytti samanlaiselta Nuhvin kulmavaihteen kanssa. Pitää tarkistaa juttu myöhemmin. (Ei ollut sama pulttijako!)
Samassa paikassa oli vanhassa linja-auton AEC moottorissa säilynyt VDO:n pulssianturi, jota kokeilin samantien sähköisessä matkamittarissa. Pulsseja kyllä tuli vaan neula hyppi kuin hullun ...jne. (pulssianturi oli kuitenkin rikkinäinen!)
UTR kirjoitti Valametin Minimec pumpussa olevan VDO:n anturi vaijeriliitäntään, pitänee perehtyä tähänkin asiaan, kunhan saa edes sen vaijeriliitännän. Ja niitä saanee kohtuuvaivalla mutta katsotaan, miten asia etenee.
« Viimeksi muokattu: 26.11.09 - klo:10:10 kirjoittanut msl »

teuski

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä
« Vastaus #3 : 13.09.09 - klo:18:44 »
Huomioi sitä mittarinkulmavaihteistoa ostaessasi jotta se on 1:1 välityksellä ja ennen kaikkea pyörii oikeaan suuntaan.Vanajassasi täytyy pyörimisuunta olla sama vaihteiston molemmissa päissä.Niitä toisia pyörimissuunnan vaihtajia on pilvin pimein saatavilla.terveisin teuski

msl

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä
« Vastaus #4 : 16.09.09 - klo:20:31 »
Toinen asia, joka tuli kuntoon ja ripeästi, oli VDO mekaaninen matkamittari. Tamperelainen mittarikorjaamo Palanto laittoi sen uudenveroiseen kuntoon vajaassa parissa viikossa ja vieläpä kohtuuhintaan. Käsitykseni mukaan korjaus onnistuu lähes mille tahansa vanhalle mittarille, esitteen mukaan Palanto on toiminut -60 luvulta lähtien, mutta jota asia kiinnostaa, niin linkki on www.palanto.fi ,  sp:asiakaspalvelu@palanto.fi
« Viimeksi muokattu: 26.11.09 - klo:10:01 kirjoittanut msl »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä
« Vastaus #5 : 17.09.09 - klo:16:21 »
Pieni siro kulmavaihde on mittarin päässä myös BEDFORD TK 1974 jälkeisissä kierroslukumittarin vaijerin tulossa mittarille koelaudan alla.On varmaan 1/1 välityskin!.neliökara reikä vaijerinpäässä.mittariin tuleva pää ja tavallaan koiras vaijerinpää .toinen liitäntä .Niitä romuhyttejä ei vaan ole enää monessapaikassa!.Tarvisin ehjät penkit jos joku löytää hytin!  T.S.
Eiköhän tää ollu tässä?

teuski

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä
« Vastaus #6 : 29.09.09 - klo:17:29 »
690 vanajassa saattaa olla myöskin k-mittarin lähtö jakopäästä jolloin käy suunnan vaihtimella oleva kulmavaihteisto joita löytyy helpoimmin

msl

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä
« Vastaus #7 : 30.09.09 - klo:22:01 »
Kiitoksia tähäastisista vihjeistä, millainenhan lienee teuskin tarkoittama jakopäähän sopiva kulmavaihde, mutta sekin selvinnee ajan kanssa, kun on kerran tätä asiaa alettu selvittelemään
Mutta palaan asiaan, kunhan jotakin tapahtuu (tai ei tapahdu)!
« Viimeksi muokattu: 26.11.09 - klo:09:58 kirjoittanut msl »

msl

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Vanaja 690 kierrolukumittarin liitäntä
« Vastaus #8 : 25.11.09 - klo:19:05 »
Siitähän ne asiat on hiljalleen selvinneet. Adapteri, kulmavaihde ja vaijeri ovat uusia.
Jos tällaisia osia sattuu tarvitsemaan, niitä voi tiedustella Mittarihuolto Rami (Oulu), p. 08-311 68 66
Eipä muuta, kuin työniloa kaikille! (kuvat ei näköjään näy ilman sisäänkirjautumista? Ohjetta?)

« Viimeksi muokattu: 03.12.09 - klo:15:08 kirjoittanut yllapito »