/db Museoikäisen Ka-jarrut katsastuksessa

Kirjoittaja Aihe: Museoikäisen Ka-jarrut katsastuksessa  (Luettu 5927 kertaa)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Museoikäisen Ka-jarrut katsastuksessa
« : 19.01.10 - klo:09:48 »
Olen seuranut SAHK ja VETKU jarrumääräys keskustelua,missä vaiheessa on nyt?.Tuttavallani on MAN 415L1 Allrad KIINTEÄ NELIVETO JOTA EI SAA POIS eikä sitä voi testata rullilla!.Lisäksi siinä on nestejarrut edessä ja tajana ILMAJARRUT YHDELLÄ KELLOLLA KESKELLÄ JOKA VAIKUTTAA MOLEMPIIN TAKAPYÖRIIN!.mitkä ovat jarruviive vaatimukset tällaiselle?.Missähän on katsastus asema joka ymmärtää että se on ollut sellainen uutena jo!Ensinhän se on katsastettava normaaliksi Ka ja yritettävä saada hyväksytyksi!?ja sitten yritettävä Museokelpoisuus.Omassa toisessa projektissani on Kaksipiiriset ilmajarrut ja jarruletkut on uudesta olleet metriletkua GM;n vesiletkuklemmareilla kiini kelloissa!(niin MAN issakin!).Tämäkin lienee järkytys nyky katsastusmiehelle?saatikka tuleville polville kun siinä menee vielä vuosia että on leimalla.
« Viimeksi muokattu: 20.08.11 - klo:11:18 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Too slow

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Museoikäisen Ka-jarrut katsastuksessa
« Vastaus #1 : 03.02.10 - klo:21:44 »
Ajattelin vähän vastailla näihin kysymyksiin oman kykyni mukaan..

Kiinteitä nelikkoja ei pysty rullilla kokeilemaan. Ne testataan koeajon yhteydessä. Kuten esimerkiksi nosturiautot yms, missä mitat tai massat estävät jarrujen mittaamisen rullilla.. Eli ei hätää.. Henkilöautoissakin näin tehdään, tosin jotkut laittavat myös toisen akselin liikuteltavien rullien päälle jolloin voidaan testata. Mutta käytännössä koeajon avulla.

Autossa jossa on neste/ilmajarrut, jarrut mitataan vain kuten henkilöautoissa, eli dynamometrillä silmämääräisesti.  Ei jarrusovituksia.. Kontio sisutkin missä on painetehosteiset nestejarrut mitataan kuten edellä mainitut..

Normaalissa jarrusovituksessa (täyspaineilmajarrut, -73 vuodesta eteenpäin), ei mitata mitään viivemittauksia. Eli mitataan vain jarrusuhteet akseleilla + kokonaisjarrusuhde(tietokone laskee nämä lisäksi tarvittaessa tehdään alb testi. (poikkeus ebs jarrut).

Jarruviive mittaukset tulevat eteen vain laajassa jarrusovituksessa (kärrin vetoon tarkoitettu vetoauto(vetokita) tai varsinainen perävaunu (poikkeus ebs jarrut)). Laajan jarrusovituksen tarkoituksenahan on että vetoauton ja kärrin jarrut ovat jarrusuhde käytävässä kuormattuna/tyhjänä. Näin varmistetaan se että auto ja kärri jarruttavat omana yksikkönä, eli periaatteessa jarrutilanteessa aisan voisi ottaa väliltä pois. //käytännössä näin ei aivan ole koska esim jarrukäytävän ylälaidalla oleva vetoauto jarruttaisi enemmän kuin jarrukäytävän alalaidalla oleva kärri.
Lisäksi näin voidaan vetoautoa/kärriä vaihtaa..

Paineilmaletkujen kiinnitys klemmareilla on normaalia vanhemmissa vehkeissä..Mutta normaalit vesiletkuklemmarit ei käy, klemmarien pitää olla kuten aikanaankin jo "mutterilla" varustettua mallia.. Koska "normaaleissa vesiklemmareissa" on yli kiristämisen mahdollisuus..Kannattaa laittaa hyvät klemmarit!!

Toivottavasti tästä oli jotain apua..
« Viimeksi muokattu: 26.05.10 - klo:20:42 kirjoittanut Too slow »