/db Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.

Kirjoittaja Aihe: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.  (Luettu 69915 kertaa)

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Tulipa mieleeni kysyä nimimerkki Ppo:lta tietääkö hän mahdollisesti syytä siihen että miksi palolaitokset lähes ympäri Suomea on nykyisin paloauto kalustoltaan Scanioita ?

Syy miksi Scania on niin yleinen paloajoneuvona nykyisin on hyvin yksinkertainen. Julkiset hankinnat tulee nykyisin kilpailuttaa, ja Scania on nämä kilpailutukset voittanut. Hinta on ollut kilpailutuksissa hyvin dominoiva kriteeri, ja kilpailua ei ole voitu ohjata niin, että haluttu merkki voittaa. Ajoneuvot ovat ominaisuuksiltaan niin samanlaiset. Todennäköisesti PV:n kohdalla on sama tilanne, koska sitäkin koskee sama julkisten hankintojen kilpailutuspakko, poislukien jotkus "salaiset" hankinnat.

Lähiaikoina on tosin ollut kilpailutuksia, joissa joku muu merkki kuin Scania on voittanut, muistaakseni Volvo. Volvo merkkisiä paloautoja on mahdollisesti tulossa taas Keski-Uudenmaan aluepalstuslaitokselle (keskuskunta Vantaa).

Ennen nykyistä hankintalakia pelastuslaitokset (tai entiset palolaitokset) saivat aika vapaasti ostaa mitä halusivat. Esim. pääkaupunkiseudulla oli vuosikymmeniä tapana, että Helsinki ostaa Sisua (korittajana Saurus), Vantaa Volvoa (korittajana Saurus) ja Espoo Scaniaa (korittajana Conlog ja Saurus). Joissakin pelastuslaitoksissa taas suosittiin selvästi Mersua.

Nykyisin mm entinen Sisun hovihankkija Helsingin kaupungin Pelastuslaitos on joutunut ostamaan Scaniaa, kun Sisulta ei saa 18-tonnin alustaa ja Scania on vääntänyt tarjouksen muita edullisemmaksi. Pari vuotta sitten sentään uusi 5-akselinen Sisu tuli nostolavaksi. Varsinainen Sisun kultakausi esim. Helsingissä ajoittui vuosien 1985 - 2005 väliin, vaikka joitakin Sisun malleja tilattiin jo 1930- ja 1950-luvulla, ja vielä 1970-luvulla (esim. 5 kpl Sisu SB-127A eli moni-Sisu). Nostolavat Helsingissä ovat aina 70-luvulta lähtien olleet Sisuja, ja säiliöautot vuodesta 1992 lähtien (sillon tuli SK250). Mutta ostihan Helsinki Scaniaa jo 1970/1980-lukujen taitteessa ainakin 12 kpl (7 kpl sammutusautoja, 2 kpl pioneereja ja 3 kpl kymppipyöräisiä säiliöautoja), eikä niistä mitään huonoja kokemuskia ollut.
« Viimeksi muokattu: 20.03.13 - klo:13:09 kirjoittanut PPo »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Mulla oli raato 1957 KONTIO,tyyppikilpeä en muista, ja siinä valmistekortissa oli Tikkurilan värinumerot,mutta varaosiksi puretun 1963 Peltinokka kontion tyyppikilpi mullakin on edelleem ja on värinumero Glassomax merkkinen väri(joku ulkolainen maali). "
« Viimeksi muokattu: 21.03.13 - klo:10:56 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Työmaalla on yks iuutena  kullanhintainen SISU hyökkäysauto, VALMET koneella,muistelisin Helsingistä 30000 ajettuna ja kampiakseli poikki!.

Onko juuri moni-Sisu eli Sisu SB-127A ja rekisterinumero ALP-332? kiitokorin korityöt ja päiväloisteen värinen akvaario.  Valmetin 611 kone kalustokorin alla makaamassa, koneesta alunperin kansipahvi palanut, vedet ja öljyt sekaisin, ja korjaamon pihalla aamuinen käynistysyritys yöpakkasten jälkeen tuotti kyseisen tuhon.
« Viimeksi muokattu: 20.03.13 - klo:13:52 kirjoittanut PPo »

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Syy miksi Scania on niin yleinen paloajoneuvona nykyisin on hyvin yksinkertainen. Julkiset hankinnat tulee nykyisin kilpailuttaa, ja Scania on nämä kilpailutukset voittanut. Hinta on ollut kilpailutuksissa hyvin dominoiva kriteeri, ja kilpailua ei ole voitu ohjata niin, että haluttu merkki voittaa. Ajoneuvot ovat ominaisuuksiltaan niin samanlaiset. Todennäköisesti PV:n kohdalla on sama tilanne, koska sitäkin koskee sama julkisten hankintojen kilpailutuspakko, poislukien jotkus "salaiset" hankinnat.

Lähiaikoina on tosin ollut kilpailutuksia, joissa joku muu merkki kuin Scania on voittanut, muistaakseni Volvo. Volvo merkkisiä paloautoja on mahdollisesti tulossa taas Keski-Uudenmaan aluepalstuslaitokselle (keskuskunta Vantaa).

Ennen nykyistä hankintalakia pelastuslaitokset (tai entiset palolaitokset) saivat aika vapaasti ostaa mitä halusivat. Esim. pääkaupunkiseudulla oli vuosikymmeniä tapana, että Helsinki ostaa Sisua (korittajana Saurus), Vantaa Volvoa (korittajana Saurus) ja Espoo Scaniaa (korittajana Conlog ja Saurus). Joissakin pelastuslaitoksissa taas suosittiin selvästi Mersua.

Nykyisin mm entinen Sisun hovihankkija Helsingin kaupungin Pelastuslaitos on joutunut ostamaan Scaniaa, kun Sisulta ei saa 18-tonnin alustaa ja Scania on vääntänyt tarjouksen muita edullisemmaksi. Pari vuotta sitten sentään uusi 5-akselinen Sisu tuli nostolavaksi. Varsinainen Sisun kultakausi esim. Helsingissä ajoittui vuosien 1985 - 2005 väliin, vaikka joitakin Sisun malleja tilattiin jo 1930- ja 1950-luvulla, ja vielä 1970-luvulla (esim. 5 kpl Sisu SB-127A eli moni-Sisu). Nostolavat Helsingissä ovat aina 70-luvulta lähtien olleet Sisuja, ja säiliöautot vuodesta 1992 lähtien (sillon tuli SK250). Mutta ostihan Helsinki Scaniaa jo 1970/1980-lukujen taitteessa ainakin 12 kpl (7 kpl sammutusautoja, 2 kpl pioneereja ja 3 kpl kymppipyöräisiä säiliöautoja), eikä niistä mitään huonoja kokemuskia ollut.

Kiitos Ppo.Siinäpä se tuli selväksi syy Scania hankintoihin.Tätä kyllä epäilin että kilpailutetaan.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Se on varmaan se Moni SOSU,
« Viimeksi muokattu: 21.03.13 - klo:10:57 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

vehicle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 77
1963 Peltinokka kontion tyyppikilpi mullakin on edelleem ja on värinumero

Mielenkiinnosta kysyn T.S vielä tästä kilvestä. Ettäkö auton varsinaisessa tyyppikilvessä on värinumero merkittynä? itselläni on näistä vanhemmista Sisun kilvistä mm. Jyry K-143SP m/63-64, eli TVH:n aura-auto. Hytti on siinä sama, kuin '63 peltinokka-Kontiossa.  Tässä Jyryn kilvessä ei ole edes paikkaa värinumerolle, enkä ole kyllä muissakaan nähnyt.

Kun nyt näihin tyyppikilpiin rönsyiltiin ;) niin ohessa (hetkeksi näytille, poistan pikapuoliin ketjua täyttämästä!) mielenkiintoinen Vanajan kilpi. Onkos tämmöistä yhdistelmää tullut vastaan? Tämä on kärryksipätkitystä T6-69 turbosta, Kiitokorin hytillä. Auto ollut alkujaan 5000+1200 akselivälillä, vielä aito VAT:n tekemä, mutta sittemmin Sisu-Hämeenlinnan toimesta lyhennetty sora-auton 4300 av:lle. Muutoksesta kertoo Sisun ns. komponenttikilpi. Ja kilvet olivat rintapellissä kiinnitettynä nimenomaan näin.
« Viimeksi muokattu: 24.03.13 - klo:16:56 kirjoittanut vehicle »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Mulle on sanottu että olis 1965,vai lukeeko jossain,siinä oli kyllä ne hirviöpeilinvaret?.Siitä on PAHVISET AURINKOSUOJAT JÄLJELLÄ,AIKA HYVÄT.Se purettu SISU oli varsinaiset kootut teokset,se oli olllut peltinokalla ja ne profiiliputket oli katkaistu koneen kohdalta ja siihen oli laitettu muovinokka jatkamalla vinoon puikolla niistä putkista.Lisäksi siinä oli ollut 1950-L pitkät DUCELLIER valopotat joissa oli saatu sopiin halvat /" halogeenivaloumpiot.Kilpi on tallella autotallissa jossain?,en ole nyt ihan varma mutta jossain lukee GLASSOMAX?,sen täytyy lukea tossa kilvessä  alhaalla,muualla se ei sovi.,Etsitään!.Jompi kumpi kilpi on tuttua sun kuvaasi,joko sen 1957 KONTION täi tää  63..Mulla on 60cm lyhennetty Petteri rek otteessa vaan lukee alkuperäinen akseliväli/uusi, siis 4,05/3,55.Kärryksen muutetut pitääkin tehdä,ei saa MS rekisteriin vaikka on sellainen histori suomessa,muutoksella ikää 33V.
« Viimeksi muokattu: 21.03.13 - klo:11:02 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Maksoikohan Korjaamovakuutus kun autoa hajoitettiin lisää korjaamolla ja ei tullut kuntoon?.

Se oli Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen oma auto ja oma korjaamo, eli ei ollut vakuutuksia. Autoa ei kannattanut enää korjata, joten se hylättiin ja myytin romuksi.

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=22&pid=1834#top_display_media
Tämmöinen kilpi oli maailmanpankki Vanajissa.En oikein usko että värinumeroita olisi merkitty tyyppikilpeen Sisuissakaan.

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Fargo D500 (V8) on dokumenttien mukaan hankittu 1962. Eräässä vanhassa kuvassa auton rekisterinumerona on BD-515......Myöhemmissä kuvissa (60-luvulla) auton kilpenä oli kuitenkin rekisterinumero BFI-99, joka siinä oli vielä 90-luvulla.

Jos tämä asia kiinnostaa, niin hieman sain tätä selvitettyä. Auton rekisteritunnus muuttui BD-515 -> BFI-99 vuonna 1972. Tämän perusteella Suomalaiset rekisterikilvet niminen nettisivu ( http://www.saunalahti.fi/sisaarim/triviaali_rekisterikilvet.htm ) ei ihan kerro kaikkea "totuutta", mutta syynä lienee se, että näissä kilvissä oli vain kaksi kirjainta.

Kilven vaihtosyitä pähköilessä, havaitisn ajopäiväkirjasta seuraavat tiedot:

15.4.1967 Katsastettu
10.9.1968. Katasastu
1969 maaliskuu (Hernesaaressa)
7.7.1970 hernesaaressa.
12.1.1973. Katsastus   

Kiinnitin huomiota, että vuoden 1971 ja 1972 katsastukset on tekemättä. Lisäksi se, että viimeinen pvm 12.1.1973 ei täsmää, jos kilpi oli BD-515, olisi mennyt mennyt yliajalle (tainut mennä jo myös 1968). Ysiin päättyvälle kilvelle tuo on taas juuri se ajankohta, milloin auton sai vielä katsastaa, ja jos on juuri saatu autoon ysi, niin leimallehan sitä joutui. Vuoden 1974 katsastus on ajopäiväkirjan mukaan tehty 5.2.1974.

Lisäksi ajopäiväkirjan kannessa lukee aluksi BD-515 (ajopäiväkirja alkaa tammikuussa 1963), sitten isolla "1972" ja "BFI-99" samalla tussilla. Muistelisin, että entiseen aikaan ajoneuvo poistettiin automaattisesti reksiteristä, jos sitä ei oltu katsastettu, oliko se nyt kahteen peräkkäiseen kertaan, kun se piti katsastaa. Voiko joku vahvistaa?

Eli syy kilven vaihtoon taisi löytyä.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Kyllä ne poisti vielä 1988kin Joulukuun lopussa joko tietsikkapoistona tai käsin pläräämällä?.Mulla on ajoneuvo jossa otteessa lukee "Poistettu määräaikaispoiston 31, 12 1988 rekisteristä"
Eiköhän tää ollu tässä?